• صفحه اصلی
  • خدمات
  • رزرو نوبت آنلاین
  • مجله پزشکی
  • درباره ما
مقالات عمومی
۲۶ بهمن ۱۴۰۲

خونریزی در اوایل بارداری

آیا خونریزی در اوایل بارداری طبیعی است؟

خونریزی در اوایل بارداری یکی از نگرانی های شایع در بارداری بین سه ماهه اول و دوم می باشد. رایج ترین دلیل این خونریزی، باروری خارج از رحم و تهدید به سقط می باشد. اغلب سقط جنین قبل از هفته 12 بارداری اتفاق می افتد.

 

خونریزی در سه ماهه اول: حدود 30 درصد از زنان باردار در 12 هفته اول بارداری مقداری خونریزی را تجربه می کنند.

علل احتمالی عبارتند از:

1- خونریزی ناشی از جایگزینی: خونریزی بین 6 تا 13 روز اول پس از جایگزینی تخمک بارور شده در سطح داخلی رحم محتمل است. برخی زنان تصور می کنند دچار خونریزی ماهانه شده اند. این نوع خونریزی بسیار خفیف است و بین چند ساعت تا چند روز طول می کشد.

2- سقط جنین: معمولا سقط جنین در 12 هفته اول بارداری می باشد. بنابراین بیشترین نگرانی در خصوص بارداری مربوط به همین دوره است. خونریزی در این دوره الزاما به معنی از دست دادن جنین نیست. اگر در سونوگرافی ضربان قلب جنین شنیده شود، در این صورت می توان گفت احتمالا 90 درصدسقط جنین منتفی می شود.

3- بارداری نابه جا: در بارداری نا به جا، جنین در محل خارج از رحم، معمولا در لوله های فالوپ جایگزین میشود. اگر جنین به رشد خود ادامه دهد باعث پاره شدن لوله های تخمدانی می شود و زندگی مادر را تهدید می کند.

4- تغییرات گردن رحم: در دوران بارداری، خون رسانی گردن رحم افزایش می یابد. ممکن است با کوچک ترین مشکل رحم تحریک شود. این نوع خونریزی نگران کننده نیست.

5- عفونت: هر گونه عفونت در گردن رحم و واژن می تواند باعث خونریزی در سه ماهه اول بارداری شود.

 

خونریزی در سه ماهه دوم: خونریزی در سه ماهه دوم بارداری غیر طبیعی و خطرناک است.

علل احتمالی عبارتند از:

1- جفت سرراهی: این حالت زمانی است که جفت در قسمت تحتانی رحم قرار گرفته باشد و کانال زایمانی را مسدود کند. می تواند بدون درد باشد و یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

2- پارگی جفت: در درصد بسیار کمی از باردارها، جفت قبل یا هنگام زایمان از دیواره رحم جدا می شود که برای مادر و جنین خطر ساز است.

3- پارگی رحم: در موارد نادر ممکن است رحم از جراحی سزارین قبلی در هنگام بارداری بعدی پاره شود.

4- زایمان زودرس: خونریزی واژن در انتهای بارداری ممکن است نشان دهنده آمادگی جنین برای خروج باشد. چند روز تا چند هفته پیش از آغاز زایمان توپی جلوی دهانه رحم قرار دارد که وقتی دفع شود، اندکی خون از رحم خارج می شود. اگر قبل از  37 هفته خونریزی داشتید با پزشکتان تماس بگیرید.

 

علائم زایمان زودرس:

انقباضات عضلانی، ترشحات واژن، فشار داخلی شکم، درد در بخش تحتانی کمر

 

در صورت داشتن خونریزی غیرطبیعی در دوران بارداری چه باید کرد؟ از آنجاییکه خونریزی در واژن در هر دوره ای از بارداری می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. هر گونه بافت دفع شده از واژن را به خود به مطب پزشک ببرید.

برای تشخیص علت زمینه ای خونریزی باید سونوگرافی انجام شود. معمولا سونوگرافی واژینال و شکمی با هم انجام می شود.

در صورت عدم دسترسی به پزشک به اورژانس مراجعه کنید.