• صفحه اصلی
  • خدمات
  • رزرو نوبت آنلاین
  • مجله پزشکی
  • درباره ما
مقالات عمومی
۰۵ خرداد ۱۴۰۳

مراقبت های پس از سزارین

مراقبت پس از سزارین بسیار حایز اهمیت است

به طور معمول بیمارانی که تحت جراحی سزارین قرار میگیرند تا 2 روز بعد از جراحی در بیمارستان می مانند و این بستگی به وضعیت آنها و نظر پزشک دارد.

تا چه مدت پس از عمل سزارین مادر نباید چیزی بخورد؟ بر حسب تشخیص پزشک 12 تا 24 ساعت ناشتا بودن لازم است. در روز اول به علت نفخ و تجمع گاز در شکم بهتر است از مایعات استفاده شود و تا دو روز غذای سبک تر مصرف شود. حرکت کردن و راه رفتن به سیستم گوارش کمک می کند تا مجدد فعالیت خود را از سر گیرد.

مصرف مسکن چطور؟ آیا خطر دارد؟

اگر برای سزاریت تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته اید نیاز به مسکن دارید. ممکن است بلافاصله بعد از جراحی به شما داروهای مسکن تزریقی تجویز شود. ممکن است هر چند ساعت داروی ضد درد به صورت تزریق یا شیاف دریافت کنید.

از چه زمانی مادر می تواند حمام کند؟

پس از ترخیص می توانید بر حسب نظر جراح حمام کنید. اگر از پانسمان های ضد آب استفاده کرده اید اصولا نیازی به پانسمان مجدد در محل برش ندارید اما نکته مهم بعد از حمام کردن خشک کردن محل عمل است که می توانید با سشوار محل را کاملا خشک کنید.

در اولین روزهای پس از سزارین باید انتظار چه مشکلاتی را داشت؟

ممکن است بلافاصله بعد از جراحی احساس گیجی و تهوع داشته باشید و حتی ممکن است 48 ساعت هم طول بکشد. اگر همراه با بی حالی و سرگیجه مداوم بود باید به پزشک مراجعه نمایید. ممکن است احساس خارش داشته باشید مخصوصا آنهایی که از طریق اپی دورال یا اسپینال بی حسی دریافت کرده اند در این صورت باید به پزشک اطلاع دهید تا داروی ضد خارش برایتان تجویز شود.

زمان مراجعه به پزشک بعد از ترخیص از بیمارستان بهتر است 7 الی 10 روز بعد از جراحی سزارین باشد.