• صفحه اصلی
  • خدمات
  • رزرو نوبت آنلاین
  • مجله پزشکی
  • درباره ما
مقالات عمومی
۰۹ اسفند ۱۴۰۲

تغذیه در بارداری

دوران بارداری به دلیل نیازهای متفاوت بدن مادر تغذیه عاملی بسیار مهم است.

دوران بارداری یکی از دوره های خاص زندگی هر مادری است. در این دوران به دلیل نیازهای متفاوت بدن مادر تغذیه عاملی بسیار مهم است که در سلامت و رشد بهتر جنین و همچنین سلامت مادر حایز اهمیت است. تغذیه مناسب در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین اهمیت دارد.

مواد غذایی که مادر دریافت می کند منبع اصلی انرژی برای جنین است. نتیجه یک تغذیه سالم در بارداری کاهش مشکلات و عوارض بارداری را به همراه دارد. حتی تاثیر مثبت آن در بعد از زایمان برای مادر و سلامت کودک مشهود است. همه خانم های باردار باید نسبت به تغذیه خود حساس باشند تا فرزندی سالم به دنیا بیاورند.

تغذیه بارداری در سه ماهه اول: در سه ماهه اول مادر باید به تغذیه خود اهمیت بدهد زیرا در شکل گیری ورشد جنین موثر است. باید در این مدت مادر به بدن خود موادغذایی سالم برساند. در ماه اول بدم نیاز به پروتیین ویتامین ها و موادمعدنیو اسید فولیک دارد. تامین این مواد غذایی برای بدن لازم است. خوردن گوشت ماهی مرغ تخم مرغ لوبیا عدس و سویا در رژیم بارداری هر مادری لازم و مفید است. اسید فولیک یکی از ویتامین های مهم در بارداری است که به رشد و توسعه عصبی جنین کمک می کند. 

ممنوعیات در ماه های اول بارداری: مواردی مانند مشروبات الکلی در هر مقداری دخانیات ترکیبات مخدر سیگار و کافیین و غذا های نیم پز و خام جز ممنوعیات این دوران است.

تغذیه بارداری در سه ماهه دوم: با گذشت زمان نیاز به مواد مغذی که جنین از مادر دریافت می کند افزایش می یابد و یکی از مواد معدنی که استفاده ی آن بیشتر توصیه می شود آهن است. 

در سه ماهه دوم بارداری چی نخوریم؟ مواد غذایی نیم پخته یا کم پخته - ماهی آلوده به جیوه بهتر است از ماهی قزل آلا استفاده کرد ماهی تون و سوشی استفاده نکنید - مواد غذایی با خط ابتلا به عفونت های غذایی به عنوان مثال شیرخام - نوشیدنی های حاوی قند

تغذیه سالم در این سه ماه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات تازه مواد پروتیینی مانند گوشت ماهی لبنیات و مواد غذایی حاوی اسید فولیک توصیه می شود.

تغذیه بارداری در سه ماهه سوم: در سه ماهه سوم بارداری نزدیک به پایان بارداری و آمادگی برای زایمان است. در این مرحله از بارداری بدن شما و جنین بزرگتر و پر جنب و جوش تر و آماده زندگی خارج از رحم می شود. ممکن است در این مدت فشار بیشتری روی اعضا وارد شود دچار افزایش وزن شوید که عواقبی مانن تورم پاها و کمر خستگی و درد و سختی در تنفس و مشکلاتی را در خواب داشته باشید. برای رشد جنین در این سه ماه به مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی پروتیین و فیبر و اسیدهای چرب اشباح نشده توجه کنید. علاوه بر میوه ها و سبزیجات غلات هم مانند لوبیا و نخود و مغزها و دانه های روغنی هم مفید هستند. هم چنین مصرف مقدار کافی آب و مواد غذایی حاوی آهن نیز توصیه می شود.

ممنوعیت های بارداری:

۱- کافیین: در دوران بارداری مانع از رشد کامل و صحیح جنین می شود. پس بهتر است مصرف نوشیدنی های کافیین دار و حتی چای را محدود کنید.

۲- الکل: یکی از نوشیدنی های غیر مجاز که خطر سقط جنین را به همراه دارد الکل است. اگر جنین سقط نشود دچار عقب ماندگی ذهنی می شود.

۳- مصرف بیش از حد گوشت اندام همچون مغز و زبان و قلوه به علت بالا بودن مقادیر ویتامین آ یکی از ممنوعیات بارداری در سه ماهه اول است.

۴- جوانه های خام و سبزیجات شسته نشده: از خوردن جوانه های خام همچون جوانه ماش تربچه شبدر پرهیز کنید.

۵- زعفران: به خصوص در دوران ابتدای بارداری می تواند سبب خونریزی و جدا شدن نطفه در حال شکل گیری و سقط جنین شود. بهتر است در دوران بارداری زعفران مصرف نکنید.

میوه های که باعث زایمان زودرس می شوند؟ به طور کلی مصرف انواع میوه ها در دوران بارداری مفید است اما مصرف میوه های خنک و خوراکی هایی مانند آناناس و پاپایا که ممکن است به عنوان میوه های محرک عمل کنند ورحم را تحریک نمایندبا احتیاط مصرف شود. هم چنین خوردن گرمی بیش از حد در بارداری باعث افزایش خطر سقط جنین و ایجاد مشکلات در رشد جنین میشود