• صفحه اصلی

نقش ژنتیک در بارداری

با شناخت و آگاهی کافی از ژنتیک خطر تکرار معلولیت در نسل آینده را کاهش دهید

نقش ژنتیک در بارداری:

بارداری یک سفرنامه 9 ماهه برلی خانم ها می باشد و از اولین روز قاعدگی شروع می شود و تا حدود 40 هفته ادامه دارد. در این دوران به علت تغییرات محیطی و ژنتیکی تغییرات قابل توجهی برای مادر و جنین رخ می دهد. دوران بارداری و شرایط بارداری می توانددر هر فرد کاملا متفاوت باشد. داشتن اطلاعاتی پیرامون سلامت جسمی و جنسی قبل از بارداری و در دوران بارداری باعث تولد نوزادی سالم می شود. سوالاتی مبنی بر ژن های والدین و تعیین جنسیت جنین و اختلالات ژنتیکی در جنین پیش می آید. حدود 50 درصد مرگ و میر در نوزادان و کودکان به علت ناهنجاری ژنتیکی رخ می دهدو معمولا به وسیله شناسایی DNA  به مشکلات ژنتیکی پی می برند. بهترین راه برای جلوگیری از تولد نوزاد بیمار انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج قبل از بارداری و یا طی دوران بارداری می باشد

بیماری هایی از قبیل معلولیت های مختلف در اعضای بدن اختلالات متابولیک تالاسمی و غیره می تواند به علت ژنتیک باشد. یکی از دلایلی که می تواند باعث بروز و شیوع این بیماری ها در جمعیت های مختلف شود بالا بودن ازدواج خویشاوندی است. مشاوره ژنتیک به شما کمک می کند تا ماهیت اختلالات ژنتیکی و نحوه وراثت آنها را بهتر بشناسد. یکی از اهداف مشاوره ژنتیک تعیین خطر تکرار یک بیماری ارثی در هر خانواده درگیر با بیماری است

مواردی که باید مشاوره ژنتیک برای آنها انجام شود: 1- ازدواج خویشاوندی 2- وجود یک فرد معلول یا بیماری مادر زادی در خانواده هر یک از زوجین قبل از ازدواج 3- بارداری با سن بالا 4- وجود نازایی عقیمی و یا سقط های مکرر 5- کوتاهی قدی و اختلال رشد

در نهایت با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بعد از ازدواج نگرانی خود را از تولد نوزادی آسیب دیده و معلول آگاه کنید.

اگر در سن بالای 30 سال ازدواج می کنید با شناخت از بیماری ژنتیکی حاملگی خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. با انجام غربالگری اول و دوم اطمینان خاطر حاصل کنید.

کلام پایانی: با شناخت و آگاهی کافی از ژنتیک خطر تکرار معلولیت در نسل آینده را کاهش دهید