• صفحه اصلی
  • خدمات
  • رزرو نوبت آنلاین
  • مجله پزشکی
  • درباره ما
مقالات عمومی
۱۲ بهمن ۱۴۰۲

مکمل ها در بارداری

مصرف مکمل ها در بارداری ضروری است با این حال حتما می بایست تحت نظر دکتر متخصص تجویز شوند.

قرص های مکمل در بارداری:

بهترین مولتی ویتامین ها و مکمل های ضروری دوران بارداری شامل ید، کلسیم، اسید فولیک و آهن هستند. در دوران بارداری دغدغه بسیاری از مادران باردار استفاده از مکمل های بارداری است که باعث رشد و تغذیه خود و جنین میشود. 

1- قرص آهن: یکی از ضروری ترین مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می باشد. نیاز به مکمل آهن در دوران بارداری دو برابر قبل می شود. افزایش آهن در بارداری باعث رشد و نمو مغزی جنین و جفت و پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن میشود. در دوران بارداری خوردن روزی یک قرص آهن ضروری است و بهترین زمان مصرف در شب و بعد از صرف غذا می باشد. فروسولفات یکی از بهترین مکمل ها در بارداری می باشد.

2- قرص کلسیم: کلسیم هم از ضروری ترین مکمل هاست. رشد اسکلتی جنین نیازمند تقریبا 30 گرم کلسیم در طول حاملگی خصوصا سه ماه سوم است. با خوردن ویتامین د شما کلسیم بیشتری در بدن جذب میکنید. بهترین زمان مصرف کلسیم در زمان بارداری بعد از نهار میباشد.

3- قرص ویتامین د: از بهترین ویتامین های  بارداری است که برای تقویت سیستم ایمنی، سلامت استخوان ها و تکثیر سالم سلول ها حائز اهمیت است. این ویتامین همچنین برای تقویت جذب کلسیم، منیزیم و فسفر  و روی از دستگاه گوارش با اهمیت است. بهترین زمان مصرف همراه با وعده غذایی اصلی ناهار یا شام میباشد. 

4- اسید فولیک: نیاز به اسید فولیک یا ویتامین ب در بارداری افزایش می یابد. به دلیل نقش اسید فولیک در پیشگیری از نقص مادر زادی مصرف این ویتامین ضروری است. فولیک اسید در شیر ترشح می شود و هیچ خطری برای نوزاد ندارد. بهترین زمان مصرف در طول 12 هفته اول بارداری است و یک بار در روز توصیه می شود.

5- ید: یکی از ریز مغذی های مهم در بارداری است که کمبود آن منجر به کم کاری تیروئید در مادر و جنین می شود. بهترین زمان مصرف ید همراه با غذا است.

مکمل های سه ماهه اول بارداری شامل: اسید فولیک، آهن، کلسیم و ویتامین د، امگا 3، قرص ید و مصرف بکمپلکس می باشد.

مکمل های سه ماهه دوم بارداری شامل: پودر مکمل بارداری، قرص یونی فور، ویتالاکت، پریناتال، اکتی ومن، ویتامین ب مانند ب12 همراه با غذا می باشد.

مکمل های سه ماه سوم بارداری شامل: قرص فروفورت گاین، ویتامین سی ،اکتیناتال، زینک پلاس می باشد.

تاثیر مولتی ویتامین بر زیبایی جنین:

اسید فولیک می تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی معروفی همچون نقص لوله عصبی کمک کند. همچنین قرص زینک پلاس برای سلامتی پوست موثر است. در حالت کلی خوردن مکمل های بارداری برای بدن زنان باردار بسیار اهمیت دارد. 

نتیجه گیری: 

بارداری زیباترین دوره زندگی شما می باشد اگر که کودکی سالم داشته باشید. با راهنمایی پزشکان متخصص زنان وزایمان می توانید در زمان های مناسب قرص های مکمل بارداری لازم را مصرف کنید.